Dec 20, 2008

Baca Quran Sebelum Tidur

Tuan di sini ana ade beberapa soalan mengenai tajuk diatas,

1] benarkah nabi baca surah al-mulk dan as-sajadah tiap2 malam sebelum tido?

2]betulke nabi suruh kita hafal surah al-mulk dan as-sajadah supaya selamat dari siksa kubur?

3]mengenai surah al-waqiah,ade hadis mengatakan kalau kita baca surah ni tiap2 hari akan terhindar dari kepapaan.hadis ni ana baca dlm tafsir al-quran karangan ahmad sonhaji dalam menafsirkan surah al-waqiah.

4]adakah benar selepas kita membaca surah ad-duha ,sunat kita bertakbir .ini ana ambil dari tafsir sonhaji.sbbnya nabi terputus wahyu dlm jangka masa yg lama dan gembira jibril dtg menyampaikan surah ad-duha dan nabi bertakbir slps selesai jibril menyampaikan surah ad-duha.

5]dlm solat pula, ramai lulusan agama akan menyebut alaihissalam selepas imam membaca ayat terakhir [19:87] surah al-a'la.ana tanya mereka kenapa,mereka jwb,nak membezakan antara nabi musa dgn musa samiri iaitu musa yg membuat bahala lembu dari kalangan pengikut nabi musa a.s. betulke amalan tu dari nabi kita muhammad a.s

syukran.


الجواب

1] Benar, Nabi saw membaca dua surah tsb sebelum tidur (al-Albani, sahih Sunan atTermidzi, #2892, hadith Jabir ra)

2] Benar, itulah fadhilat dua surah tsb (alMulk dan asSajdah, kata azZahabi dan al-Albani (Kitab Surah Tabarak, oleh syaikh Yusof alBadri, terjemahan syaikh Abdullah alQari)

3] hadith fadilat surah alWaqi'ah itu dikeluarkan oleh alhafidz Ibn Asakir, dinilai dha'if oleh al-Albani dalam Silsilah adDha'ifah, # 389

4] Bertakbir selepas membaca surah alDhuhaa ini adalah khilaf. Ini kerana al-Hafidz Ibn Kathir kata al-Syafi'iy ra berpendapat sunat berbuat demikian. Tapi kata Ibn Kathir, sanadnya tak dapat dipastikan dari mana Imam Syafi'iy mengambil dalilnya. Oleh kerana ini adalah pendapat Syafi'iy, maka memang betul lah Ust Sonhajie dari Singapore tu kata macam tu.

5] Sesungguhnya ini baru pertama kali saya mendengar hal ini. Anihnya dalam banyak set tafsir dalam perpustakaan ana, tidak ada perbahasan mengenainya. Buat masa ini ana tidak dapat mengesahkan, kita KIV dulu, mungkin jika terjumpa kemudian atau ada maklumat dari panelis al-ahkam yang lain (sifoo, alitantawi dan hj kamin)

0 comments:

Post a Comment