Jan 13, 2009

Tafsir Hamka

Salam semua panel,

Saya ingin bertanya, ok tak Tafsir Hamka sebagai rujukan kita dalam tadabur Quran?
-----

Wa’alaikumussalam

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan anda dengan kadar kemampuan yang ada, Insya-Allah.

Tafsir al-Azhar merupakan karya Buya Hamka (Haji Abdul Malik Karim Amrullah) yang sangat baik. Tafsir ini bebas dari cerita-cerita Israiliyyat. Tafsir al-Azhar ini menggunakan gaya bahasa yang mudah.

Buya Hamka merujuk tafsir-tafsir yang popular di kalangan masyarakat, seperti Tafsir Baidhawi, Tafsir Tanthawi Jauhar, Tafsir Al-Maraghi dsb.

Buya Hamka menggunakan keadah pentafsiran ayat al-Quran dengan ayat yang lain, dan juga hadith, atau dikenali dengan al-tafsir bi al-ma’tsur. Beliau juga menggunakan ilmu sejarah, sosiologi dan hal-ehwal semasa didalam memperkayakan tafsirannya.

Contoh petikan Tafsir al-Azhar (surah al-Kafirun – surah 109) :-
Quote:
"Katakanlah," – olehmu hai utusanKu – kepada orang-orang yang tidak mau percaya itu: "Hai orang-orang kafir!" (ayat 1). Hai orang-orang yang tidak mau percaya. Menurut Ibnu Jarir panggilan seperti ini disuruh sampaikan Tuhan oleh NabiNya kepada orang-orang kafir itu, yang sejak semula berkeras menantang Rasul dan sudah diketahui dalam ilmu Allah Ta'ala bahwa sampai saat terakhir pun mereka tidaklah akan mau menerima kebenaran. Mereka menantang, dan Nabi s.a.w. pun tegas pula dalam sikapnya menantang penyem¬bahan mereka kepada berhala, sehingga timbullah suatu pertandingan siapakah yang lebih kuat semangatnya mempertahankan pendirian masing-masing. Maka pada satu waktu terasalah oleh mereka sakitnya pukulan-pukulan itu, mencela berhala mereka, menyalahkan kepercayaan mereka.


Anda juga boleh muat turun tafsir beliau didalam PDF. Berikut adalah linknya :-

http://www.4shared.com/file/39292048/ca8b8682/tafsir_al-azhar.html

Sekian, wassalam

0 comments:

Post a Comment