Jan 16, 2009

Benarkah 5 Soalan Malaikat Dalam Kubur?

Salam,
Ada seorang sahabat bertanya: Benarkah lima soalan mala'ikat di dalam kubur? (Siapa Tuhan kamu?, Apa agama kamu?, ...).

***********************

Saya menjawab di sini dengan ringkas. Rujuk [Al-Bukhariy/ 1338]


(عَنِ النَّبِيِّ، قَالَ: "الْعَبْدُ إِذَا وُضِعَ فِي قَبْرِهِ، وَتُوُلِّيَ، وَذَهَبَ أَصْحَابُهُ حَتَّى إِنَّهُ لَيَسْمَعُ قَرْعَ نِعَالِهِمْ، أَتَاهُ مَلَكَانِ فَأَقْعَدَاهُ، فَيَقُولَانِ لَهُ: مَا كُنْتَ تَقُولُ فِي هَذَا الرَّجُلِ مُحَمَّدٍ؟ فَيَقُولُ: أَشْهَدُ أَنَّهُ عَبْدُ اللَّهِ وَرَسُولُهُ، فَيُقَالُ: انْظُرْ إِلَى مَقْعَدِكَ مِنَ النَّارِ أَبْدَلَكَ اللَّهُ بِهِ مَقْعَدًا مِنَ الْجَنَّةِ"، قَالَ النَّبِيُّ: "فَيَرَاهُمَا جَمِيعًا، وَأَمَّا الْكَافِرُ أَوِ الْمُنَافِقُ، فَيَقُولُ: لَا أَدْرِي كُنْتُ أَقُولُ مَا يَقُولُ النَّاسُ، فَيُقَالُ: لَا دَرَيْتَ وَلَا تَلَيْتَ، ثُمَّ يُضْرَبُ بِمِطْرَقَةٍ مِنْ حَدِيدٍ ضَرْبَةً بَيْنَ أُذُنَيْهِ فَيَصِيحُ صَيْحَةً يَسْمَعُهَا مَنْ يَلِيهِ إِلَّا الثَّقَلَيْنِ".)

[Al-Bukhariy/ 1338] Telah bercerita kepada kami `Ayyasy: Telah bercerita kepada kami `Abdu l-A`la: Telah bercerita kepada kami Sa`id, dia berkata: Dan telah berkata kepada saya Khalifah: Telah bercerita kepada kami Yazid bin Zuray`: Telah bercerita kepada kami Sa`id, daripada Qatadah, daripada Anas, daripada Nabi, dia berkata: «Seseorang hamba apabila diletakkan di dalam kuburnya, dan berpaling dan pergi sahabat-sahabatnya, sehingga dia sesungguhnya benar-benar mendengar hentakan kasut-kasut mereka, mendatanginya dua mala’ikat, maka mereka berdua mendudukkannya dan mereka berdua berkata kepadanya: Apa yang kamu telah katakan pada lelaki ini, Muhammad? Maka dia berkata: Saya bersaksi bahawasanya dia ialah hamba Allah dan rasul-Nya. Maka dikatakan: Lihatlah kepada tempat duduk kami daripada api, Allah telah menggantikan untuk kamu dengannya suatu tempat duduk daripada syurga». Berkata Nabi: «Maka memandang kepada mereka berdua kesemuanya. Dan orang-orang kafir atau munafiq, maka dia berkata: Saya tidak tahu. Saya telah mengatakan apa yang dikatakan manusia. Maka dikatakan: Tidak kamu tahu, dan tidak kamu ikut. Kemudian dipukul dengan pemukul daripada besi dengan satu pukulan di antara dua telinganya, maka dia menjerit dengan satu jeritan yang mendengarnya sesiapa yang dekat dengannya melainkan As-Saqalayn (jin dan manusia)».
_________________

Dan dalam satu hadis yang panjang dalam [Abi Dawud/ 4753, sahih]


(وَقَالَ: وَإِنَّهُ لَيَسْمَعُ خَفْقَ نِعَالِهِمْ إِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ، حِينَ يُقَالُ لَهُ: يَا هَذَا، مَنْ رَبُّكَ ؟ وَمَا دِينُكَ ؟ وَمَنْ نَبِيُّكَ ؟ قَالَ هَنَّادٌ: قَالَ: وَيَأْتِيهِ مَلَكَانِ، فَيُجْلِسَانِهِ، فَيَقُولَانِ لَهُ: مَنْ رَبُّكَ ؟ فَيَقُولُ: رَبِّيَ اللَّهُ، فَيَقُولَانِ لَهُ: مَا دِينُكَ؟ فَيَقُولُ: دِينِيَ الْإِسْلَامُ، فَيَقُولَانِ لَهُ: مَا هَذَا الرَّجُلُ الَّذِي بُعِثَ فِيكُمْ؟ قَالَ: فَيَقُولُ: هُوَ رَسُولُ اللَّهِ، فَيَقُولَانِ: وَمَا يُدْرِيكَ؟ فَيَقُولُ: قَرَأْتُ كِتَابَ اللَّهِ، فَآمَنْتُ بِهِ، وَصَدَّقْتُ) [Abi Dawud/ 4753, sahih]

Dan dia berkata: «Dan sesungguhnya dia benar-benar mendengar hentakan kasut-kasut mereka apabila mereka berpaling membelakangkan, apabila dikatakan kepadanya: Wahai ini, siapa Tuan kamu? Dan apa agama kamu? Dan siapa Nabi kamu?». Berkata Hannad: Dia berkata: «Dan mendatanginya dua mala’ikat, maka mereka berdua mendudukkannya, dan mereka berdua berkata kepadanya: Siapa Tuan kamu? Maka dia berkata: Tuan saya Allah. Maka mereka berdua berkata kepadanya: Apa agama kamu? Maka dia berkata: Agama saya Islam. Maka mereka berdua berkata kepadanya: Apakah lelaki ini yang dibangkitkan pada antum?». Dia berkata: «Maka dia berkata: Dia ialah Rasulu Llah. Maka mereka berdua berkata: Dan apa yang kamu tahu? Maka dia berkata: Saya telah membaca Kitaba Llah dan saya beriman dengannya dan saya membenarkan».

0 comments:

Post a Comment