Jan 21, 2009

Koleksi Hadis

Assalamualaikum,
Ni 1st post aku dlm ahkam. Br ptg tadi dpt jd member.
Kepada sesiapa yang arif, ada tak koleksi hadis2 sahih, dhoif dan palsu dibukukan dan diindex supaya senang dirujuk? Dan apabila seseornag quote hadis tu mestilah disertakan dengan index no dia mcm AlQuran jugak.

*************
thtl

Wassalam

al-Jawab:

ahlan, welcome, selamat datang ke alAhkam, dunia fiqh cyber anda.

Kami juga merasa senang kerana anda memilih bidang hadith kerana ini suatu cabang ilmu Islam yang hebat dan menjadi teras kepada ilmu2 Islam yang lain, terutamanya akidah dan fiqh.

Mengenai pengumpulan dan pengkodan hadith sudah disempurnakan, malah sudah ada edisi DVD (syamila) ada search engine di internet (kementerian waqaf KSA, Dorar.net. MSA, dan portal hadith al-ahkam pun ada)

Kitab sahih alJami' alBukhari pun di susun dgn sistematik oleh Imam Bukhari sendiri, disempurnakan pengkodan dan indeksnya oleh Imam Ibn Hajar. Disempurnakan lagi oleh Syaikh Fu'ad abdul Baqi dan Syaikh Muhsin Khan. Kemudian ada ringkasannya oleh al-Zubaidi dan al-Albani.

Himpunan hadith sahih juga diusahakan oleh al-Albani, silsilah al-Sahihah
kumpulan hadith dha'if dan palsu juga di susun oleh alAlbani, silsilah al-Dha'ifah....search engine al-albani pun ada kat internet. pendek kata persoalan penkodan dan pengindeksian hadith ni dah pun lengkap.

sekian

0 comments:

Post a Comment