Dec 25, 2008

Bolehkah Beramal Dengan Hadis Maudu' Dan Dhaif

Adakah kita masih boleh beramal dengan hadis yg jelas maudu' dengan alasan bahawa hadis sohih pun mungkin ada antaranya yang x sohih... dan begitu juga dengan hadis maudu'...mungkin ada juga antaranya yang x maudu'????

Sekian, wassalam.


Wassalam

alJawab:

Ini adalah suatu alasan yang tidak benar sama sekali dan amat ganjil bunyinya. " Boleh mengamalkan hadith maudhu' atas alasan di luar sana ada hadith sahih yang berkemungkinan tak sahih." atau " Boleh beramal dengan hadith Dha'if kerana alasan masih ada hadith sahih yang tak sahih."

Untuk pengetahuan anakminang, Ilmu hadith telahpun sampai ketahap matang atau lengkap dan seseorang boleh menyimak kesahihan hadith secara Online dgn portal dan website hadith dengan berbekalkan sedikit ilmu bahasa Arab. Ini bukan zaman Hujjatul al-Ghazzali, di mana ketika dia mengarang al-Ihyaa', ilmu hadith masih bercampur aduk, sebab itulah kitab al-Ihyaa' mengandungi hadith-hadith lemah dan palsu tanpa disengajakan oleh alGhazzali.

Kita sudah ada koleksi Bukhari-Muslim yang sah autentik. Begitu juga kitab2 hadith yang empat (Abu Daud, anNasa'iy, Ibn Majah dan atTermidzi) juga telah ditahqiq sepenuhnya (terutama hasil kerja al-Albani). Juga Musnad Ahmad juga telah ditahqiq (oleh Syaikh Ahmad Syakir dan Syaikh al-Arnaouth). Jadi tak boleh kita mencipta alasan, aku ingin beramal dengan hadith dha'if atau palsu atas alasan hadith sahih mungkin tak sahih. Alasan ini ini tidak benar kerana koleksi hadith telahpun mantap ditahqiq dan ditakhrij serta dikod dgn cukup baik sekali. Maka dalam keadaan begini alasan yg dikemukakan itu tidak dapat diterima. Maka orang yg tak mengaji hadith tak boleh quote hadith secara sembrono tanpa mengetahui status hadith tersebut. Penggunakan hadith lemah apatah lagi palsu akan mengundang musibah dan malapetaka kepada umat Islam. Maka kita tidak boleh mencipta alasan yang rapuh dan tidak masuk akal apatahlagi bila melibatkan seorang Nabi yang amat mulia.
sekian

2 comments:

Bulan said...

maaf.//// saya sedikit tidak bersetuju... hadis maudu' tidak boleh di amalkan kerana ianya bukanlah hadis.... hadis maudu' bukanlah dari kata-kata nabi... akan tetapi ianya adalah kata-kata sahabat dan selain dari nabi...

Anonymous said...

Bukhari dan muslim bukan tuhan... maka mereka mungkin melakukan kesilapan. For example, the narration about the she-monkey who committed adultery and the monkeys were stoning her and the guy who narrated it said that he helped them in stoning her. This is not a Hadith. It is a narration by someone; a story by him, and he must've BEEN DRUNK when he said it! Yet, we find it in Bukhari.

Post a Comment