Dec 25, 2008

Hadis Solat Dhuha Bidaah Yang Baik?

Salam

Daripada athar riwayat Mujahid meriwayatkan: Aku, Zubair dan Urwah memasuki masjid. Abdullah bin Omar r.a. ketika itu berada di tepi bilik Aisyah r.a. dan orang ramai sedang mengerjakan solat Dhuha secara berjemaah. Kami bertanya kepadanya tentang solat mereka lalu beliau r.a. menjawab: “Itu adalah bid’ah yang baik.” (Riwayat Bukhari, Muslim dan Ahmad)

Boleh kah tuan panel fiqh mengesahkan akan riwayat tersebut, dan syarahkan hadith tersebut sekali?

Jazakallah khair

---------------
Wassalam

al-Jawab:

Tidak ada athar yg demikian. Mujahid (w. 101H) menetap di Mekah. Dalam athar tsb dia mendakwa bersama al-Zubair bin Awwam (wafat dibunuh pada tahun 36H di Basrah), anaknya Urwah, salah seorang ahli fatwa Madinah, wafat 94H. Ibn Umar pulak wafat pada 74H.

Ungkapan "itu adalah bid'ah yang baik" masyhurnya keluar dari ungkapan Umar al-Khattab ra yang menghimpunkan orang ramai di mesjid dan solat sunat tarawih berjama'ah. Ia bukan Ibn Umar tapi ungkapan ayahnya Umar ra. Ia bukan solat Dhuha tapi solat tarawih.
Tidak mungkin para salaf berduyun-duyun ke mesjid pada waktu dhuha', kerana kebanyakan mereka sibuk mencari rezki. Ia hanya berlaku pada malam hari.
kami scan dalam sumber-sumber yg anda nyatakan tapi tidak ada bab solat dhuhaa berjama'ah, melainkan mengenai solat tarawih jua. WA

_________________
athar itu ada diriwayatkan di dalam Sahih al-Bukhari no.1405 tetapi tidak disebutkan mereka solat dhuha berjemaah.
maksud bid'ah di sisi Ibn Umar di situ dihuraikan di dalam Fathul Bari karya Ibn Hajar dgn beliau meletakkan bahawa pengguanaan bid'ah itu adalah dengan maksud Ibn Umar tidak mengetahui bahawa Rasulullah solat dhuha secara jelas. sedangkan solat dhuha diriwayatkan oleh sahabat2 yg lain dan ia adalah hadith2 yg sahih.
satu lagi bentuk huraian oleh Ibn Hajar ialah maksud Ibn Umar itu ialah bid'ah dari segi solat beramai-ramai di masjid sedangkan ia elok dibuat di rumah. wallahu a'lam.

0 comments:

Post a Comment