Dec 20, 2008

Surah An-Nisaa' Ayat 116

Sesungguhnya Allah tidak mengampuni dosa menyekutukannNya, dan Dia mengampuni dosa yang selain dari syirik itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya. Barang siapa yang menyekutukanNya, maka sesungguhnya ia telah tersesat sejauh-jauhnya. (An-Nisaa': ayat 116)

persoalan:
adakah mereka yang tersalah pergi jumpa bomoh (bukan Darul Syifa'), masih berpeluang bertaubat. sebab ada seorang ustazah tu dia pergi jumpa bomoh di dengkil Selangor. sebelum tu dia kata dia pergi darul Syifa'. masih adakah peluang dia bertaubat. satu lagi contoh seorang isteri pergi jumpa bomoh supaya suaminya tak kahwin lain. selepas dia tahu dia silap dia bertaubat. adakah masih ada peluang taubat baginya setelah jumapa bomoh tersebut, dia tak tahu yang bomoh tu tak ikut syariat cara rawatannya, senang cerita cara salah bukannya saya rawatan assyifa' seperti di amalkan darul syifa'.
dalam suatu kejadian, ada seorang perempuan telah menjalankan perniagaan restoran. rakan partnernya seorang lelaki telah pergi jumpa bomoh pelaris 9nyata haram dalam Islam). bila balik bomoh tersebut telah minta baju dari perempuan tadi. lalu rakan niaga tadi dapatkan baju dari perempuan tadi, katanya untuk proses pelaris. setelah perempuan tersebut tahu bia bertaubat dan cuba berubat di darul Syifa' Bangi. perempuan tadi telah menjamu makan anak yatim yang seramai 10 anak yatim ke atas. adakah Perempuan tadi berpeluang bertaubat dari kesilapannya bersubahat dalam cari pelaris tadi. soalannya adakah dia beropeluang untuk bertaubat?
sebab berdasarkan ayat di atas, allah tak mengampuni dosa syirik.


Maksud dosa syirik tak diampun itu ialah orang yang tak mahu taubat dan kembali kpd tauhid selepas pintu taubat ditutup, yakni bila nyawa berada dihalqum (Hadith Termidzi, alAlbani, Sahih alJaami' # 1425)

Jika taubat sebelum nyawa dihalkum, maka semua do'a bisa diampun.
Dalil:
surah azZumar: 58 (Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya)

Fatwa Lajnah Daimah, Jilid 5/317.
Fatwa Syaikh Saleh alMunajjid dalam Urridu an Atuuba, walaakin
Fatwa Dr alQaradhawi dalam Taubat ilaLlah.

0 comments:

Post a Comment