Jan 21, 2009

Mematahkan Salib Membunuh Babi

"Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a: Rasulullah s.a.w pernah bersabda, "Demi Dia yang menggenggam diriku, sesungguhnya bahawa putra Maryam (Isa a.s) akan turun di antara kalian (orang-orang Muslim). Ia akan menjadi hakim yang adil bagi manusia dengan berdasarkan AL-Quran dan akan mematahkan salib serta membunuh babi; ia akan menghapuskan juzyah (pajak yang diambil dari non-Muslim yang berada di dalam perlindungan pemerintahan Muslim) akan mendatangkan kemakmuran sedemikian rupa sehingga tidak akan ada orang yang mahu menerima sedekah."
(Riwayat Imam Bukhari)

Minta Panelis jika boleh syarahkan sedikit agar lebih jelas tentang hadis ini, ana pernah dengar yg:

maksud mematahkan salib itu bukanlah nabi Isa pergi ke setiap gereja dan memusnahkannya, tetapi ialah gereja2 akan kosong (maknanya tiada org yg akan menganut agama lain kecuali Islam)

maksud membunuh babi pula ialah tiada lagi org yg akan memakannya walau untuk apa tujuan sekalipun.

Kalu tak silap ana ada tgk vcd debat ant mantan kristen dan mantan muslim tak lama dulu,

Wallahu'alam,

*************
Abu_Umair
Panel Feqh

بسم الله
والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

Mematahkan Salib:
Maksudnya: Nabi Isa a.s. benar-benar akan mematahkan salib, dan menghapuskan amalan Kristian yang memuliakan salib. Ertinya: baginda akan membatalkan agama kristian. (Syarah Sahih Muslim 2/190, Fathul Bari 6/491)

Benar apa yg anda sebut, pada zaman itu gereja akan menjadi kosong kerana masing2 berbondong-bondong akan masuk Islam. Tetapi, menakwilkan makna tersirat dengan menafikan makna tersurat adalah satu bentuk takalluf. Maka nas hadis hendaklah difahami secara zahir disamping makna simbolik daripadanya. (melenyapkan agama kristian).

membunuh babi:
Zahir daripada nas ini ialah menghapuskan babi-babi, kerana pada zaman itu tiada lagi org yang akan memakannya, kerana semua menganut Islam.

Kata Ibn Hajar: Maksudnya: memerintahkan dilenyapkan babi-babi, sebagai menyerlahkan ia haram dimakan. Ia juga membawa erti celaan kepada kristian yg mendakwa pengikut Nabi Isa kemudian mereka menghalalkan makan babi dan menyukainya. (Fathul Bari 4/414).

Apa yg anda sebut iaitu iaitu takwilan hadis itu ialah sekadar menunjukkan tiada org makan babi, dengan tidak menyebut peranan Nabi Isa dalam menghapuskannya adalah jauh daripada makna sebenar hadis. Wallahu A'lam.

Menghapuskan jizyah:
Ada beberapa tafsiran ulama,
1) Kerajaan dan umat Islam ketika itu tidak memerlukan lagi jizyah, kerana kekayaan melimpah ruah.
2) Tiada lagi pilihan bagi mereka untuk membayar jizyah. Samada mereka memeluk Islam ataupun mereka akan diperangi. Inilah yg dipilih oleh Imam Nawawi. (Syarah Sahih Muslim 2/190).

rujukan;
-Fathul Bari
-Syarah Sahih Muslim Nawawi

0 comments:

Post a Comment