Jan 21, 2009

Surah Al Mujadilah Ayat 58

Assalamualaikum warahmatullah ,

Apakah yang dimaksudkan dalam ayat berikut dengan "mereka menjadikan sumpah-sumpah mereka sebagai perisai "

اتَّخَذْواْ أَيْمَـنَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّواْ عَن سَبِيلِ اللَّهِ فَلَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ

Jazakallahu Khairan Katheera

*************
thtl
Maqam 7

Wassalam

al-Jawab:

Surah 58 al-Mujadilah ni diturunkan selepas surah al-Munafiquun. Ia adalah surah Madaniyyah dan isu yg disentuh pada ayat 14 ke atas ialah isu kaum Munafiqin Madinah pimpinan Abdullah bin Ubay bin Salul. Jadi ayat 16 tu kena dimulakan dari ayat 14 lagi, baru kita tahu cerita. Dan kalau boleh disambung dari surah al-Munafiqun.

Salah satu ciri utama kaum munafiqin dalam ayat 14 ialah mereka menjadikan sumpah sebagai penguat pembohongan mereka. Manakala ayat 16 ialah sumpah dijadikan perisai. Istilah penggunaan sumpah yg berleluasa ni dinamakan al-ghamus. Kaum munafik bersumpah dgn teman setia mereka, kaum Yahudi dan Nasrani Madinah, kemudian mereka juga menggunakan sumpah untuk memperdayakan kaum muslimin. Jadi sumpah adalah senjata mereka. Tafsir Ibn Kathir.

Pengajarannya: Kita kena elakkan budaya ghamus, bersumpah kerana nak tegakkan dusta dan bersumpah sebagai perisai yakni melindungi segala kejahatan kita kerana ini adalah sifat kaum munafik dan dalam ayat2 tsb Allah mengancam dgn siksaan. Ini kerana sumpah bukan benda ringan dan boleh buat main-main. Orang yg main-main dgn sumpah utk menutup kebatilan ialah kaum munafik. sekian

0 comments:

Post a Comment