Jan 21, 2009

Kelebihan Wanita Mengandung Dan Melahirkan

Salam

Saya ingin meminta jasa baik panel fiqh al-ahkam utk menyenaraikan ayat2 al-quran dan hadis2 sahih yg menerangkan kelebihan2 wanita yg mengandung dan mehirkan anak.

Ini kerana saya ingin mengelakkan kekeliruan di mana ada hadis2 yg dikeluarkan mengenai hal ini tidak dinyatakan sahih atau tidak hadis2nya.

Wassalam

**********
izrail

Bismillah
Wassolatu wassalam 'ala Rasulillah SAW,

Firman Allah SWT (31:14):

وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ

"Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu- bapanya; ibunya telah mengandungkannya dalam keadaan lemah yang bertimpa-timpa dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepadaKu dan kepada dua orang ibu bapamu, hanya kepada-Kulah tempat kembali"

Sabda Rasulullahi SAW:

وَالْمَرْأَةُ تَمُوتُ بِجُمْعٍ شَهِيدٌ. رواه مالك وأحمد وأبو داود وغيرهم

"Wanita yang meninggal kerana mengandung adalah syahid (orang yang mati syahid). H.R Malik, Ahmad, Abu Daud dll. Disahihkan oleh Albani.

Di bawah ini adalah hadis palsu mengenai kelebihan wanita mengandung dan bersalin yang tidak boleh digunakan atau disebarkan:

- Wanita yang hamil akan mendapat pahala berpuasa pada siang hari dan pahala beribadat pada malam hari di jalan Allah.

- Apabila seseorang perempuan mula sakit hendak bersalin, akan dikurniakan penyejuk mata yang tidak diketahui oleh penduduk bumi dan langit.

- Wanita yang menyusukan anaknya akan mendapat satu pahala dari setiap titikan susu dan satu pahala dari setiap sedutan susu.

- Wanita yang berjaga malam kerana menjaga anaknya akan mendapat pahala seperti membebaskan 70 orang hamba.

Hadis ini palsu kerana perawinya 'Amru al-khawlani banyak meriwayatkan hadis palsu, seperti yang dijelaskan oleh Ibn Hibban, Ibn Jauzi dan Zahabi.

Rujukan: Silsilah Dhaifah wal Maudhu'ah oleh Albani: 5/76

Wallahu a3lam

1 comments:

Anonymous said...

Salaam.. Thank you for this post. I feel sedikit lega that the other perks of being a mom is from hadeeth palsu. Yes I know this is bad view of mine. Am not a wife and a mother yet. Allah has decided His rahmah on me this way so far. But everytime reading those kind of articles rasa terkilan. Alhamdulillah... Allah sangat adil...

Post a Comment