Jan 21, 2009

Surah Ali Imran Ayat 286

Salam (soalan/situasi panjang sikit Yellow Confused )

Quote:
2: 286. Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdo'a): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma'aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir."

1) Saya pernah disoal oleh seorg kapey psl ayat ke-286 surah Al-Baqarah. Kenapakah di dlmnya ada do'a minta supaya Allah tidak membebankan kita dan kenapa Dia nak bebankan org terdahulu, sedangkan kita tahu bhw Dia tidak membebani hambanya. Saya pikir2 & terasa nak jwb terus soalan dia iaitu, ''ayat tu kata jgn bebani kami dgn beban yg berat, maksudnya beban tetap ada, cuma Allah Mengetahui apa kadar beban sesuai utk kita!''~ betul ke cara saya tu?.
Tp sbb sy tak layak langsung nak menafsir, kena postpone jwb dia dulu. Minta tetuan terangkan dari sudut Asbabunnuzul & Objektif ayat nih:-

2) Setahu saya nak mentafsir AQ x boleh dgn sesuka hati/akal kerana terdapat byk rukun2 atau pre-requisite ilmunya. Tapi katakan saya diajukan soalan oleh org kapey ttg maksud sesuatu ayat yg mudah/direct, sedangkan saya tau jwpnnya mengikut pertimbangan akal saya, adakah saya masih perlu menangguh jwpn kpd soalan mereka? Tidakkah apabila byk soalan yg diajukan, setiap kali itu sy kena tangguh (sbb nak cari rujukan dahulu & sbb saya x qualified nak tafsir on the spot) akan menunjukkan saya org Islam yg lemah/dungu??

Wassalam

***********
thtl
Maqam 7

Wassalam

al_Jawab:

1) Ayat-ayat AQ ni ada dua jenis, ayat muhkam dan mutasyabihat. Ayat muhkam adalah ayat yang jelas dan mampu difahami oleh akal yang sihat. Sebab tu ramai non-muslim convert bila mereka membaca AQ kerana mereka bertemu dgn ayat-ayat yg jelas dan terang. Ayat mutasyabihat adalah ayat yang tak jelas maksudnya dan ia memerlukan anda pause dan bertanya ahli tafsir atau membuka kitab tafsir.
Ayat yg anda quote di atas adalah ayat muhkam..kerana ia ayat do'a meminta diringankan beban atau KPI atau workload perjuangan dan kehidupan berbanding dengan umat yang terdahulu. Takkanlah orang kapey tak tahu maksud bebanan kerana setiap manusia pasti ada bebanan, diri, keluarga, syarikat, masyarakat, bangsa, negara dan agama. Ayat2 muhkam anda boleh jelaskan secara terus. Pastikan anda memiliki naskhah terjemahan Dr Muhsin Khan atau Yusof Ali kerana mereka ada footnote utk menjelaskan kalimah2 al-Qur:an spt beban. apa maksud beban.

2) Jika anda tahu pembahagian yang mana ayat muhkam dan mutasyabihat, maka anda boleh terus jawab sahaja menggunakan akal anda bila mereka bertanyakan ayat2 yg muhkam.
Cth ayat muhkam:

"Tidak Aku jadikan Jinn (genie) dan manusia melainkan untuk beribadah kepada Ku" AQT adZariyat: 56

ini ayat yg jelas.

Cth lain: " hai orang-orang beriman Kami jadikan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan beretnik-etnik agar kamu saling kenal mengenali) alHujurat: 13

ia juga ayat yg jelas dan telus. Ini tak payah pause.

Tapi bila depa tanya pasa Harut dan Marut, pasal Gog dan Magog, maka kenalah buka tafsir dulu...sekian

2 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum, surah al-Baqarah, kan, bukan surah Ali Imran..?

Unknown said...

Enter your comment...betul tu al baqarah

Post a Comment