Dec 18, 2008

Hadis-hadis Palsu

Salam

alhamdulillah, usaha bagi memberitahukan perihal hadis2 daif dan maudhu' semakin maju nampakna, dan rasa2nya masyarakat pun makin ramai yg sedar tentang perkara ini. Soalan saya adalah:

- Apakah mungkin wujud dalam satu2 situasi yg mana, ada beberapa hadis yang tercatit mengenainya, dan drpd beberapa hadis ini, ada yg sahih, dan ada yg daif?

- Jika ada, apa yg saya risaukan ialah, bagaimana jika kita bersungguh2 menolak satu2 hadis itu kerana daif atau maudhu'nya, tetapi, secara tidak langsung, kita turut menolak beramal dgn amalan itu terus, walhal, ada nas mengenainya?
Ringkas kata, boleh jadi, disebabkan kedaifan satu hadis, kita bukan sahaja menolak beramal dgn hadis daif tersebut, bahkan, terus membawa kepada menolak beramal dgn amalan yg dinyatakan dalam hadis tersebut. :confused:

- Situasi di atas mungkin berlaku di kalangan orang2 awam seperti saya, yang mana saya pasti salah satu jawapan utk kami, adalah dgn mempelajari ilmu2 hadis dgn lebih mendalam lagi drpd guru2 yg mursyid.

- Apa komen panel al- ahkam mengenai cara membanteras situasi ini (jika ada)?


Wassalam

Jawab:

Sudah tentu ada!
Namun hadis2 dha'ef dan maudhu' itu tidak mempengaruhi kesahihan hadis2 sahih itu.

Cth:

1. Puasa hari asyuura itu thabit dgn hadis sahih.
Disamping itu ada pula hadis2 dha'ef dan maudhu' yang mengiringinya supaya puasa asyuura itu lebih menarik kepada orang awam.

2. Solat Dhuha itu thabit melalui hadis sahih, tapi ada hadis2 dha'ef dan maudhu' yg menokok nambah fadhilatnya.

3. hadis2 tentang alMahdi itu banyak yg sahih, tapi ada bersamanya hadis lemah dan palsu menyebabkan alMahdi itu menjadi topik yg mengelirukan.

4. hadis2 tentang Dajjal itu banyak yg sahih, tapi ada bersamanya hadis2 lemah dan palsu...

Maka lahirlah ilmu mustalah hadis, takhrij hadis, tahqeeq hadis untuk membersihkan hadis sahih dari yg selainnya. Bahkan kitab2 yg besar2 pun dibersihkan kan hadis2nya spt kitab Ihya' Ulumiddin yg dibersihkan dari hadis2 dha'ef dan maudhu' oleh al_Iraqee. Kitab Fiqh Sunnah juga disusun semula oleh alMUhaddith Albanee dari hadis2 yg kurang kemas susunan dan ambilannya. WA

0 comments:

Post a Comment