أنهم كانوا في زمان عمر بن الخطاب يُصَلُّون يوم الجمعة حتى يخرج عمر ، فإذا خرج عمر وجلس على المنبر وأذن المؤذنون قال ثعلبة جلسنا نتحدث . فإذا سكت المؤذنون وقام عمر يخطب أنصتنا فلم يتكلم منا أحد
Maksudnya lebih kurang: “Adalah mereka di zaman Omar bin al-Khattab, menunaikan solat (Sunat) pada hari Jumaat, sehinggalah ‘Omar masuk ke dalam masjid, apabila ‘Omar masuk (ke dalam masjid, dan beliau duduk di atas mimbar, lalu tukang azan melaungkan azan. Kata Tha’labah : “Kamipun duduk (berhenti dari menunaikan solat sunat) dan kami berbicara (bersembang). Apabila azan selesai, lalu ‘Omar berdiri untuk menyampaikan khutbah, kamipun diam dan tidak ada seorangpun daripada kami yang berbicara.” (Muwata’ Malik dengan Syarah al-Zarqani. Jld 1, m.s. 307)
thtl
Maqam 7
Maqam 7
Joined: Aug 22, 2001
Posts: 12112
Location: KL/WP/Mal
Post Posted: Aug 29, 2007 - 02:47 PM Reply with quote Back to top
alJawab:
Apa yang dipaparkan itu bukanlah hadith Nabi saw, tapi sunnah khulafa' arrasyidin atau perilaku yang berlaku di zaman Umar al-Khattab sebagai khalifah kedua Islam, ia juga dinamakan atsar.
Imam al-Zurqani (w. 1122H) adalah pensyarah kitab al-Muwatta' karya Imam Darul Hijrah, Imam Malik bin Anas, sebanyak 4 jilid dan atsar itu dimuatkan di bawah bab perihal Hukum bercakap-cakap ketika Khutbah. Jika khatib yakni Umar sudah berdiri di atas mimbar utk berkhutbah, maka amalan para sidang Juma'at ketika itu ialah mereka tidak lagi bercakap-cakap. Inilah budaya yang diamalkan mereka sejak zaman Nabawi lagi. Bila Nabi berdiri utk berkhutbah, maka ketika itu haramlah bersembang.
Atsar ini menguatkan dalil-dalil hadith yg banyak perihal terlarangnya kita bersembang ketika khatib berkhutbah. manakala sebelum dan selepas khutbah boleh berbual. (Fiqh Sunnah, 2/274) sekian
_________________
[img:ecf040282f]http://al-ahkam.com.my/forum/images/panel_feqh.gif[/img:ecf040282f]
View user's profile Send private message Visit poster's website
kamin
Panel Feqh
Panel Feqh
Joined: Sep 11, 2001
Posts: 2423
Location: HeiTech Village, Subang Jaya, Selangor
Post Posted: Aug 29, 2007 - 03:24 PM Reply with quote Back to top
wa'alaikumussalam
Tambahan sedkit
Dikeluarkan oleh Imam Malik didalam Muwata' 1/103 (Kitab Jumaat), al-Syafie didalam Musnadnya (#409, 1/139), al-Baihaqi didalam Sunan (3/192), dimana pada sisi al-Syafie kalimah Muazzin ditukar menjadi Muazzinuun dan Imam al-Nawawi mengatakan athar ini sahih didalam al-Majmu', 4/550.
Sekian, wassalam
0 comments:
Post a Comment