Feb 3, 2009

Adab Menjamu Tetamu

Adab menjamu tetamu, KANAN atau TUA dahulu?
Oleh: Muhammad Fathi Ali

MATAN HADITH:

Dalam sebuah hadis yg diriwaytkn oleh Imam Bukhari dlm Jami’ Sahihnya (sahih al-Bukhari) dari Anas r.a:

“ aku lihat pesuruh Allah (Nabi SAW) sedang meminum susu. Baginda datang ke rumah aku, maka aku perahkn susu kambing dan campurkan susu itu dengan air dari telaga untuk pesuruh Allah SAW. Baginda kemudian mengambil bekas (yg di isi susu itu) dan meminumnya, dan pada masa itu di kiri Baginda duduknya Abu Bakr r.a, dan disebelah kanan Baginda duduknya seorang arab badwi. Kemudian Baginda memberi baki air yg diminumnya pada orang Badwi itu seraya berkata: Kanan! Kanan dulu!

Dan dalam sebuah hadis lain yg juga diriwaytkn oleh Imam Bukhari dlm Jami’ Sahihnya:

Sebuah bekas minuman (yg dipenuhi susu atau air) dibawa kepada Nabi SAW untuk Baginda minum darinya, sedang pada sebelah kananya duduk seorang kanak-kanak yang merupakan yang paling muda dari kalangan semua mereka yang ada pada ketika itu, dan di sebelah kiri Baginda duduknya seorang lelaki tua. Baginda SAW kemudian bertanya pada kanak-kanak itu: “wahai anak, adakah kamu izinkan aku (Nabi SAW) untuk memberi ia (maksudnya bekas minuman yang masih ada baki dalamnya air atau susu itu) kepada lelaki tua ini dulu?”, kanak-kanak itu menjawab, “ wahai pesuruh Allah! Aku tidak akan sama sekali memberi peluang dahulu pada sesiapa pun sebelum aku untuk meminum baki air yang telah engkau minum darinya”, maka, Baginda SAW pun memberi baki air itu pada kanak-kanak itu dahulu…

FIQH AL-HADIS:

Sebahagian Fuqaha’ berpendapat, hendaklah bermula dari mereka yg tua dahulu, kemudian bersambung kepada mereka yg dikanan, Sedang sebahagian lainnya berpendapat berpendapat bawaha, jika seseorang itu telah selesai minum, maka dia hendaklah memberinya pada mereka yg disebelah kanan dahulu, akan tetapi jika dia sedang menjamu orang lain, maka hendaklah dia mula dari mereka yang tua dahulu.

Sumber:
ringkasan penulis dari perbincangan Multaqa Ahlil Hadeeth (www.ahlalhdeeth.com)

0 comments:

Post a Comment